onsdag 15 februari 2012

Den perfekte mannen av Sheila O'Flanagan

Den perfekte mannen av Sheila O'Flanagan The Perfect Man

Britt McDonaugh arbetar som skilsmässoadvokat i Dublin och trivs med det. Hon är pliktrogen, noggrann och uppfattas av omgivningen som lite tråkig. För att bearbeta skin skilsmässa skrev hon en bok som blev en succé. Hon bjuds in som föreläsare på en lyxkryssare i Karibien med tema ”Romantikryssning”. När hennes förläggare blir skadad ber hon systern Mia rycka in som resesällskap.

Mia lever som ensamstående mamma i Spanien men lyckas skaffa barnvakt åt dottern och följer med som Britts assistent. Mycket för att kryssningen ska göra strandhugg i Guatemala och hon  gärna vill återse platsen där hon träffade mannen som är far till hennes barn, mannen som hon fortfarande är kär i.

Systrarna är varandras motsatser. Britt är allvarlig, plikttrogen och Mia är utåtriktad och varm. Under resan blir det slitningar mellan dem men de kommer också varandra närmare.

På kryssningen finns också Leo Tyler en man som åker ensam på en romantikkryssning och bor i en av de dyraste sviterna på båten och Steve Shaw, kryssningschefen.

Boken var lättläst men kunde gott ha kortats ner lite. Det kändes lite väl segt ibland och det hände inte mycket på kryssningen. Det hände inte mycket över huvud taget förrän i sista kapitlet… och dessutom hittade jag flera stavfel. 

Det får bli en knapp trea för denna bok. Så med nöd och näppe ger jag den tre klöver av fem.

4 kommentarer:

  1. Åh fantastiskt med en bokblogg! Lägger till bland favoriter och funderar på om jag ska starta en jag också. Jag har läst Den perfekte mannen jag också. Jag stämmer in i din trea.

    SvaraRadera
  2. Jag tror mig minnas att jag håller med. Men som strandbok är den helt okej!
    Så har du verifiering här :(

    SvaraRadera
  3. Äntligen hittade jag någon som älskar böcker så mycket så att de får betyg. Helt i min stil. Är bara lite fundersam på en annan statistik. 38-34-2. Säger den dig något? Syftade inte på Gnagets ishockey eller fotbollsresutlat. Tvåan står dessutom för två böcker i februari. Vad har hänt? Skriver du böcker istället? :)

    SvaraRadera
  4. Tänkte läsa den men väntar nog lite. Har "luftslott" i bokhyllan och ska nog läsa den först. Hoppas att den ska vara bättre...

    SvaraRadera